Nieuwsbrief van augustus 2021

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Queretaro, 9 augustus 2021

Beste,

We zijn net terug van onze vijfde filmsessie voor het Diploma: Preventie van Geweld, moduul: ‘Samenwerkingsspelen voor de Vrede’. Nog een sessie te gaan (zaterdag) en nadien beginnen we aan de twee andere modulen.

Zoals jullie misschien nog weten werken we nu al een paar jaar samen met Puerta Abierta (Open Deur) hier in Querétaro. Zij hebben twee tehuizen voor meisjes - samen zo’n 20- die geweld in hun familie ontvluchtten en willen ook een werking opzetten om geweld te voorkomen. Ze richten zich op lagere scholen (en soms ook op kleuterschool) waar ze een intense werking invoeren, met een methodiek (Paxia) om via spelen en kunst aan vredesopvoeding te doen. Wij stonden mee aan de wieg van het project met drie modulen van de opleiding voor leerkrachten en opvoed(st)ers. Als ik de telling goed heb bijgehouden zijn er nu al vijf generaties gevormd, meestal kleine groepjes die de hele intensieve vorming hebben gevolgd. De laatste twee groepen volgden heel de cursus via hun elektronische apparaten door de corona crisis.

Sinds vorig jaar begonnen we te spreken over een mogelijke cursus die volledig online zou staan en door gelijk wie op eigen ritme zou kunnen gevolgd worden (mits inschrijving natuurlijk en opvolging). En dat wordt nu stilaan werkelijkheid.

We filmen nu zes sessies van twee uur (ongeveer), met onze samenwerkingsspelen, om ondersteunend materiaal aan te bieden aan de mensen die onze cursus vanop hun computer willen volgen. Voor onze moduul ‘Samenwerkingsspelen voor de Vrede’ brengen we elke sessie een ‘uitdaging’ en een kleine reeks voorbeelden van spelen die we voorstellen om met kinderen in de lagere school te brengen. De zes ‘uitdagingen’ brengen een grote reeks leerpunten aan het licht om de leerkrachten te laten zien waar het om gaat tijdens de spelen. Als alles naar planning verloopt zouden ze de uitdagingen één voor één brengen in hun eigen groepen: ofwel met kinderen in klasgroep, of misschien ook met collega's in een soort proefgroep om de spelen te verkennen. Vreemd genoeg werken de uitdagingen bijna even goed met volwassenen als met kinderen en bieden stof tot heel interessante bedenkingen (die we in de cursus ook uitschrijven).

De filmsessies gaan door in een van de tehuizen van Puerta Abierta. Dat was niet echt de bedoeling bij de planning, maar hier in Mexico zijn de scholen nog steeds potdicht (met wat bleke uitzonderingen eind juni, begin juli) en het is zeker de vraag of de geplande heropening op 30 augustus voor het nieuwe schooljaar werkelijk zal doorgaan. Samen met Bangladesh is Mexico een van de landen met de langste onderbreking in de scholen (sinds maart 2020). Ondertussen hebben we dus geen toegang tot klasgroepen en het is ook ontzettend moeilijk om leerkrachten bijeen te krijgen. We werken dus met een tiental meisjes en hun opvoedster, om een hele reeks spelen op film te zetten.

Elke ‘uitdaging’ en de reeks spelen van diezelfde sessie moeten voor een tiental minuten video zorgen. Samen dus ongeveer een uur, voor één moduul. Daarnaast werken we de schriftelijke cursus uit. Het is een massa werk en ik hoop echt dat het materiaal goed zal kunnen gebruikt worden.

Deze zomer (25-28 juli) hebben we ook weer een internaatcursus kunnen organiseren, sinds maart 2020. We moesten het natuurlijk beperkt houden, en besloten maar twee groepen te openen (in plaats van vier of vijf, wat we gewoon zijn) en hielden deze keer geen openingscursus cirkeldansen (die we ‘samenwerkingsdansen’ noemen), omdat dat toch nog teveel contact is. Onze medewerker uit Spanje kwam speciaal over. Hij had vorig jaar in januari reeds vliegtuigtickets gekocht (gepland voor juli 2020) om ons te steunen, en toen viel alles weg natuurlijk. Gelukkig kon hij zijn tickets gebruiken in juli dit jaar en mochten we hem persoonlijk bedanken en onze schuld betalen. Carlos is leerkracht lichamelijke opvoeding met doctoraat over samenwerkingsspelen voor wat hij Lichamelijke Opvoeding voor de Vrede noemt. Naast de cursus voor ons had hij ook afspraken met de Universiteit van Querétaro (toekomstige leerkrachten lichamelijke opvoeding) en met leerkrachten in Guanajuato (een stadje op drie uur rijden van hier).

Hij had een prachtige groep van 26 leerkrachten en vormingswerk(st)ers die heel de dag buiten werkten (onder een hele grote permanente zeilbedekking) en ikzelf had een kleinere groep van 15 mensen, waarmee we werkten van zondagavond tot woensdagmiddag. (Jullie kunnen foto's zien op facebook.com/edhuca of ook op facebook.com/soy.limpens.5). Het thema was ‘En als we opnieuw beginnen spelen?’ om hernieuwd te werken aan een gezonde samenleving en samenwerking in de dagelijkse klas, met oog voor veiligheid en gezondheid (monddoekjes, gel en zeep, afstand houden…).

We blijven nog steeds veel activiteiten behouden vanop afstand. Een paar dagen terug hadden we weer het Festival voor het Leven in Quetzaltenango, Guatemala, net als vorig jaar volledig online, voor meer dan 600 mensen. En vorige week beëindigden we ook onze samenwerking met een zomercursus voor kinderen, waar ik één keer per week op bezoek kwam met samenwerkingsspelen. Een paar weken terug mocht ik ook meewerken in een kleine sessie rond Samenwerkingsspelen in een diploma dat vrienden uit Chihuahua organiseren voor families die in geweldzones leven.

We hadden ook een grote cursus, volledig op afstand, voor een instituut dat met dove leerlingen en leerkrachten werkt. Verschillende honderden leerkrachten uit heel het land, een vijfde ongeveer zelf doof of met gehoor problemen, hadden een hele reeks conferenties en volgden twee lange werkwinkels van 10 uur. Ik stond in voor zo’n conferentie en had twee groepen (van telkens een 40-tal) in de werkwinkels, rond Samenwerkingsspelen voor de Vrede, steeds met een twee tolken gebarentaal die mekaar voortdurend afwisselden. Het was een hele verrassing voor mij om vast te stellen dat -alleszins hier in Mexico- dove mensen Spaans als een ‘tweede taal’ beschouwen (naast gebarentaal) en dat ze een uiterst beperkte woordenschat hebben en met veel moeite lezen en schrijven… En ik dacht vlot te kunnen werken met geschreven tekstjes voor mijn spelen…Een hele les voor mij, om te zien hoe uitsluiting feller wordt voor anders validen !!!

Hartelijke groeten,

Frans Limpens

EDHUCA MEXICO n.g.o. van FRANS LIMPENS
Thuisadres:
Plaza de San Zeferino 234
Col Plazas del Sol
Segunda Section
76099 QRO Queretaro
MEXICO
Tel / Fax : 00 52 442 / 22 33 514
franslimpens@yahoo.com.au

http://edhucamexico.blogspot.com

Steun aan het project zonder fiscaal attest op rekeningnummer:
BE03 0010 7721 2884 op naam van Frans Limpens p.a. Goudbloemstraat 53,9300 Aalst

Steun met fiscaal attest vanaf 40 € op jaarbasis op rekeningnummer:
BE84 4358 0341 0159 van VIA DON BOSCO André Rappegaarde 8, 1200 St-Lambrechts-Woluwe
met vermelding: B 459 Edhuca Mexico; Attest